Return to site
Return to site

Futbolo klubų logotipams –
pokyčių metas

Futbolo pasaulyje – logotipų pokyčių metas. LFF, „Sparta Prague“ – tik keletas pastarojo meto pavyzdžių, kai žengiamas žingsnis supaprastinti logotipą.

2017 m. „Juventus“, atsisakęs savo įrėmintų simbolių, klubo emblemą abstrahavo į minimalų ženklą, patrauklų modernioje, komercializuotoje futbolo industrijoje. Tai tapo tarsi simboliniu startu futbolo klubams iš naujo perdėlioti vertybes, kurios atsispindi ir logotipe bei ieškoti savo naujo veido. Tikslas dažniausiai būna paprastas – modernumas bei logotipo pritaikymas naudojant ne tik fiziniu, bet ir skaitmeniniu formatu.

Neseniai internetinėje erdvėje pradėjo plisti ir pavyzdžiai kaip atrodys Milano „Inter“ logotipas po atnaujinimo. Tai dar kartą paskatino kalbas apie tai, ką futbolo klubo logotipas atstovauja ir komunikuoja apie save ir kodėl tik miniamalių formų naudojimas ir supaprastinimas ne visada daro teigiamą įtaką.

Milano „Inter“ kovo pradžioje švęs savo 113 gimtadienį ir šia proga ruošiasi „keisti rūbą“. Per ilgą, daugiau nei šimtmetį trunkančią klubo istoriją, 18 Italijos čempionato titulų savininkė taip pat turėjo ir logotipų įvairovę. Nors pirminis logotipas 1908 m. buvo beveik identiškas dabartiniam, per klubo gyvavimo atkarpą jis keitėsi. Vienas iš varijavusių simbolių, 1928, 1960-61 m., buvo Biscione – saracėną ryjanti gyvatė. Tai Viskončių šeimos, kuri valdė Milaną 1277–1447 m., herbas. Toks simbolio naudojimas futbolo klubo logotipe atskleidžia sąsajas su Milanu ir jo žmonėmis.

Čia mes galime atrasti ir dar vieną labai įdomią sąsają ir su Lietuva. Biscione randama ir kitos Lietuvoje gerai žinomos italų Sforzų giminės herbe. XVI amžiuje giminės atstovė Bona Sforza buvo Žygimanto Senojo žmona, Didžioji Lietuvos kunigaikštienė ir Lenkijos karalienė.
Internete galima rasti įvairiausių dizainerių logotipo improvizacijų ir pasiūlymų kaip „Inter“ logotipas galėtų atrodyti ateityje, tačiau pagrindinis variantas, kuris skelbiamas kaip nutekinta informacija, diktuoja aiškų vadovybės pasirinkimą – Milano „Inter“ atspindės tik pavadinimo inicialai I ir M raidės paliekant tik mėlyną ir juodą spalvas.

Futbolas, kaip populiariausias sportas pasaulyje, pritraukiantis milijonines auditorijas, turi išlaikyti balansą tarp nuolat augančios verslo industrijos ir tradicijos puoselėjimo, kurio pagrindu laikosi ir didžioji dalis fanų bazės. Kai kurie galingieji futbolo klubai koncentruojasi į potencialiai naudingesnę rinką savo rinkodarai, pavyzdžiui, Kiniją ar JAV. Kiti lieka ištikimi savo lokaliai fanų bendruomenei, kaip, pavyzdžiui, „Liverpool“. Todėl ir vizualioje komunikacijoje, kurios dalis yra klubo logotipas, svarbu atsinaujinant ieškoti balanso.


Futbolo klubų logotipe būna miesto („Roma“), regiono („Barcelona“), klasės („West Ham“ darbininkų klasės plaktukai), geografijos („Manchester United“ ir „Manchester City“ logotipuose vaizduojami laivai), istorijos („Colo Colo“ istorinis didvyris kovojęs su ispanais) atspindžiai, kurie – daugiau nei tik emblema ant marškinėlių. Logotipas dažnai atspindi ir komandos pravardę ir tam tikras, simbolines spalvas, kurios yra perduodamos iš kartos į kartą. Galų gale logotipas atsiduria ne tik ant suvenyrų ir aprangų, kurias perka sirgaliai, bet tampa net tatuiruotėmis

Tačiau ką matome iš pastarųjų metų pokyčių logotipų dizaine, tai logotipo virsmą į prekinį ženklą.

Ženklas yra identiteto dalis ir jo funkcija yra aiškumas ir paprastumas geresniam pritaikymui.
Vengiama smulkių detalių, herbų formos, didelių tekstų apkrovimų, plačios spalvinės paletės.

Dar viena faktorius, atsispindinis futbolo klubų logotipų konceptuose, yra laikmečio tendencijos. Ne veltui yra sakoma, jog madoje viskas sugrįžta. Galime daryti išvadą, jog ne tik mados dizaine, bet ir vizualiajame dizaine šis pasakymas turi pagrindo.
Kadangi dizaino tendencijoms įtaką darė ne tik laikmetis, bet ir toje šalyje būdingos tradicijos, nusprendėme paanalizuoti ir iš dizaino perpektyvos pažvelgti į keletos Anglijos futbolo klubų logotipų kaitą.


Pažvelgę į „Liverpool“ ir „Tottenham“ logotipų raidą, galime pastebėti, jog abiejuose logotipuose pagrindiniu simboliu esantis paukštis („Liverpool“ – mitinis padaras, Liverpulio miesto simbolis. „Tottenham“ – gaidys) buvo pirminiai klubų logotipai. Praėję visą logotipo raidą ir dabar grįžę į savo pirminį, minimalistinį pavidalą. Jei palygintume su „Chelsea“ ir „Everton“ logotipais viršuje, matome, jog 60-aisiais (70-aisiais irgi) jų logotipuose taip pat vyravo tik klubo pavadinimo monograma.
1992 m. „Liverpool“ logotipą papildė klubo ikonai Billiui Shanky skirti vartai bei po metų logotipe atsiradę amžinybės ugnies simboliai, skirti pagerbti Hillsborough tragedijos aukas.

„Tottenham“ logotipe dominavęs „White Hart Lane“ stadiono puošmena bei simboliu tapęs gaidys, tupintis ant kamuolio, laikui bėgant buvo papildytas liūtų detalėmis iš Northumberlandų šeimos herbo Bruce pilyje, esančioje netoli stadiono. Taip pat klubo logotipe atsirado 7 medžiai, reiškiantys Seven Sisters rajoną. Tačiau galiausiai 2013 m. buvo grįžta prie pradinio klubo simbolio ir atsisakyta įrėminimo.
„Aristokratais“ vadinamas „Chelsea“ klubas 20 a. pradžioje vaizdavo Chelsea rajone, netoli karališkosios ligoninės gyvenusius veteranus. 6-ame dešimtmetyje klubo vadovas Ted’as Drake’as nusprendė, jog klubo logotipas atgyvena ir pakeitė veterano atvaizdą stilizuotu liūtu iš rajono herbo. 60-aisiai logotipą pakeitė jau minėta klubo pavadinimo monograma, o 9-ame dešimtmetyje, kaip klubų logotipuose vyravo detalės, buvo nuspręsta liūtą pavaizduoti realistiškiau. 2005 m. grįžta prie stiliuoto liūto ir papildyta rožės ir futbolo kamuolio simboliais.
Labai daug pasikeitimų išgyveno „Everton“ klubo logotipas. Tačiau pagrindiniu motyvu dažniausiai būdavo laikinasis kalėjimas, dar žinomas kaip „Princo Ruperto bokštas“ pastatytas 1787 m. Evertono rajone.
1997 m. „Everton“ net investavo 15,000 svarų sterlingų sumą objekto renovacijai, o 2014 m. kalėjimas buvo laikinai apšviestas klubo spalva – mėlynai.
Iš aptartų pavyzdžių matome, jog keičiantis madoms, keitėsi ir logotipai nuo minimalaus, siuvinėtų raidžių, detalaus ir simboliško ir vėl stilizuoto.
Jei klubai atspindi miestą, bendruomenę, istorinius motyvus, kokia yra nacionalinės futbolo rinktinės logotipo reikšmė?
Esame rašę apie atnaujintą LFF logo čia: https://www.sveiksvalio.lt/blog/atnaujintas-lff-logotipas-tik-fasadinis-situacijos-taisymas
Sunkiai įskaitomas trumpinys, jokio vizualaus naratyvo, šabloniškumas. Šiuo atveju modernumas suvokiamas labai siaurai, o kūrybiškumo užuomazgų taip pat sunku aptikti. Maža to, visai netrukus po pristatyto LFF logotipo, viešumoje pasirodė ir atsinaujinęs Ekvadoro futbolo federacijos ženklas. Neįtikėtinai panašus logo tik dar kartą leidžia daryti prielaidą, jog modernus futbolas suvienodina futbolo klubus, jų tradicijas ir istoriją nustumdami į antrą planą.

Previous
Karališkieji klubai. Kada, kaip ir kodėl klubai vadinami ...
Next
Naujasis „Sunderland“ gelbėtojas:ar pavyks suvaldyti...
 Return to site
Powered by Strikingly
Create a site with
This website is built with Strikingly.
Create yours today!

This website is built with Strikingly.

Create your FREE website today!

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly